فهرست مطالب
ماهنامه بازتاب اندیشه
پیاپی 94 (بهمن 1386)
- تاریخ انتشار: 1386/12/21
- تعداد عناوین: 20
-
مقدمهصفحه 5
- نگاره ویژه
-
بررسی ونقد نظریه فضل الرحمن در بازسازی اجتهاد در دینصفحه 7چگونگی برخورد مسلمین با تحولات چند سده اخیر که تحت عنوان مدرنیته نام گرفته، یکی از دغدغه های اصلی متفکرین بوده است.طرد، پذیرش بی قید و شرط و یا گزینش راه سوم? نظریه فضل الرحمن دست زدن به یک اجتهاد تمام عیار برای یافتن این راه است. اجتهادی که با معنای مصطلح آن تفاوت بسیاری پیدا می کند. تفکیک میان گوهرهای ارزشی دین و عرضیات و پوسته صدفی ان، کندن لباس تاریخ و پوشاندن جامعه امروزی بر همان اندام اصلی نکته بنیادین نظریه اوست.
- مقالات
-
تجدید مطلعی در مفهوم سنتصفحه 19آقای طباطبایی با طرح نظریه انحطاط ایران شناخته شده است. مطابق این نظریه سیر تحولات اندیشه سیاسی در ایران رو به زوال است. اندیشه سنت در ایران تا پیش از جنگ های ایران و روس چنان دچار تصلب و زوال شده بود که وقوع اتفاق های مهمی مانند سقوط اصفهان توسط محمد افغان، اندیشمندان ایرانی را به فکر و تامل وانداشت. اما جنگ های ایران و روس توانستند این تذکر و تفکر را ایجاد کنند. این تذکر و تفکر ابتدا در سفرنامه های ایرانیانی که به اروپا رفته بودند تجلی پیدا کرده بود...
-
چرا مشروطه منحرف شدصفحه 31آقای غنی نژاد معتقدند مشروطه توسط رادیکال های انقلابی مثل تقی زاده از حالت اصلاح طلبی خود منحرف شد و به صورت ناسیونالیسم رضاخانی و پس از شهریور 20 به صورت ناسیونال سیوسیالیسم مصدقی درآمد و لیبرالیسم و دموکراسی طلبی مشروطه به عقب رانده شد. توجه به فقه و قرائت لیبرال از آن می توانست ما را از این مرحله گذر عبور دهد و به آرمان دموکراسی نزدیک کند و وارد مدرنیته نماید. در حالی که روشن فکران رادیکال و چپ و بعدها روشن فکران دینی از این نکته غفلت کردند.
-
سازگاری دین و دموکراسیصفحه 37آقای آقاجری معتقد است دموکراسی به معنای مصطلح امروزی نمی تواند با فقه سنتی سازگاری داشته باشد. اما اگر منظور دموکراسی درون دینی باشد، این امکان وجود دارد. وی سپس به این موضوع می پردازد که چگونه می توان در کنار واقعیت امت اسلام سخن از حکومت اسلامی براساس دموکراسی است.
-
قضاوت اسلامی چیست؟صفحه 44آقای قابل عقل عرفی را ملاک و مبنایی برای استنباط احکام شرعی می دانند. در ادامه مباحث مختلفی همچون تبعیت از قانون، تفکیک دادستان از قوه قضائیه، هیات منصفه، زندان و بازداشت موقت را ذکر می کنند و با توجه به استدلال های ایشان در هر جایی که خلاف عقل بشری شود، فتوا به حرمت می دهند.
-
رویارویی فلسفه اسلامی با تفکر اروپاییصفحه 49آقای آلریش رودلف در این مقاله کوتاه ابتدا به زمان و سبب پیدایش فلسفه یونانی در جهان اسلام در قرن های اول و دوم هجری اشاره داشته است و سپس به رشد آن در قرن های سوم و چهارم هجری و تکامل آن توسط ملاصدرای شیرازی در قرن یازدهم هجری اشاره می کند و می گوید: این سیر در قرن های بعد توسط شاگردان ملاصدرا و در قرن اخیر توسط بزرگانی مانند علامه طباطبایی ادامه یافت. در نیمه دوم مقاله ایشان برخورد غربی ها با فلسفه اسلامی و توجه فلاسفه اسلامی به آرا و تفکرات غربی ها اشاره شده است.
-
دین, زن و دنیای جدید (برخورد تاریخی - الهامی با دو صدایی های متون) (1) و (2)صفحه 56بحث زن را در قرآن می توان به صورت نمونه ای از مجموعه بحث های کلی تری، مثل دین و حقوق بشر، دین و دموکراسی، دین و عدالت، دین و آزادی در نظر گرفت که در سال های اخیر بسیار مطرح بوده است. به نظر می رسد در برخورد با مجموعه این مباحث، نیاز به یک متدلوژی واحد وجود دارد. چون پرسش ها، چالش ها و مشکلاتی که مطرح است در همه اینها مشترک می باشد. در مورد دین و حقوق بشر یا دین و دموکراسی، نواندیشان دینی معتقدند که دین با دموکراسی، حقوق بشر، حقوق زن، عدالت، آزادی و... همسویی و یا حتی تطابق دارد...
-
مدنیت, راه حل مسالمت آمیز تضادهاصفحه 75اساس این گفت و گو بر پایه مدنیت و رابطه آن با توسعه شکل گرفته است. آقای قاضی مرادی معتقدند وجود تضاد و درگیری در جامعه امری اجتناب ناپذیر است و برای رفع این تضادها اگرمدنیت ملاک قرار بگیرد، مسائل به طور مسالمت آمیز حل خواهد شد والآ خشونت غلبه پیدا خواهد کرد. ایشان مدنیت را به دو قسم اجتماعی و سیاسی تقسیم می کند و در ادامه به بحث جایگاه مدنیت با هر دو قسم آن در تاریخ معاصر ایران می پردازد. وی در خاتمه معتقدند سه جریان اندیشه سیاسی ایران معاصر یعنی جریان تفکر دینی...
- اینترنت
-
مسلمان (سکولار) چه کسی است؟صفحه 81در این نوشتار با تکیه بر مطلوبیت سکولاریسم تلاش شده است ترسیمی از اسلام ارائه شود که معتقد بدان بتواند هم سکولار باشد هم مسلمان. برای نمونه یکی ازویژگی هایی که ذکر می شود رهایی از قید زمان و مکان است یعنی نفی اسلام تاریخی.
- گزارش ها
-
تاملی در وحدت دین و سیاستصفحه 88
-
سنت و بنیاد اندیشیصفحه 90
-
از شریعت تا عرفانصفحه 92
-
دین و روشن فکری یا روشن فکری دینیصفحه 94
-
کاربردی کردن فلسفهصفحه 95
-
سکوباریسم ایرانی ناممکن استصفحه 96
-
جامعه شناسی سیاسیصفحه 98
-
مفهوم ازلیت خداصفحه 99
-
شعائر حسینی مبانی نظری, برکات عملیصفحه 100
-
نمایه مطبوعاتصفحه 102